ویژگی های مهم کسب و کار تجارت الکترونیک، بازارهاوکالاهای دیجیتال چیست؟

ویژگی های مهم کسب و کار تجارت الکترونیک، بازارهاوکالاهای دیجیتال چیست؟

ویژگی های مهم کسب و کار تجارت الکترونیک، بازارهاوکالاهای دیجیتال چیست؟

بر اساس بررسی های سایت آگهی رایگان، تبلیغات رایگان و توسعه کسب و کار بقیمت : در سال 2017، خرید کالا و خدمات آنلاین بوسیله تلفن هوشمند، تبلت و کامپیوتر رومیزی فراگیر خواهد شد. در سال 2017، حدود 217 میلیون آمریکایی و 185 میلیون در سراسر جهان خرید آنلاین انجام میدهند. اگرچه اکثر خریدها از طریق کانال های سنتی انجام می گیرد، اما تجارت الکترونیک همچنان به سرعت در حال رشد است و شکل کسب و کار بسیاری از شرکت ها را تغییر می دهد. در سال 2017، استفاده کنندگان از تجارت الکترونیک، فروش کالاها، خدمات، مسافرتها و  فروش محتوا، مجموعا به مبلغ 5.6 تریلیون دلار و 12% از کل خرده فروشی را به خود اختصاص داده اند و در حال رشد تا 15% می باشند.

تجارت الکترونیک از کامپیوترهای خانگی فراتر رفته و به دستگاه های موبایل رسیده است و از یک فعالیت جداگانه به تجارت اجتماعی جدید و مصرف کنندگان محلی که همگی از دستگاه موبایل استفاده میکنند، گسترش یافته است. بیش از نیمی از خریدهای آنلاین از 100 سایت خرده فروشی تجارت الکترونیک و از طریق تلفن های هوشمند صورت می گیرد.

کلمات کلیدی برای درک این تجارت الکترونیک جدید در سال 2017، عبارتند از:

Social – Mobile – Local

تجارت الکترونیک امروز – کسب و کار تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک  به استفاده از اینترنت و وب برای تعامل با کسب و کار تاکید دارد. بطور رسمی تجارت الکترونیک یعنی معاملات تجاری بین افراد و سازمان ها. در بیشتر موارد، به تراکنش هایی که در اینترنت و وب اتفاق می افتد، اشاره میشود. تراکنش های مالی برای مبادلات ارزش ( بعنوان مثال پول) بین سازمان ها و اشخاص بابت خرید کالا و یا دریافت خدمات می باشد.

تجارت الکترونیک در سال 1995 از اولین پورتال اینترنتی یعنی Netscape.com آغاز شد.  و اولین تبلیغات شرکت های بزرگ را پذیرفت و این ایده را که وب می تواند بعنوان یک رسانه جدید برای تبلیغات و فروش بکار گرفته شود، جا انداخت. هیچ کس تصور نمی کرد که منحنی فروش های خرده فروشی تجارت الکترونیک در سال های اولیه دو یا سه برابر رشد کند. تجارت الکترونیک در سال های رکود ( سالهای 2008-2009) برای خرده فروشی های سنتی که رشد آنچنانی نداشتند یک انقلاب عظیم بشمار میرفت.

 

ویژگی های مهم کسب و کار تجارت الکترونیک

ویژگی های مهم کسب و کار تجارت الکترونیک

رشد سریع تجارت الکترونیک در سال های اولیه، در سهام تجارت الکترونیک حباب ایجاد کرد. شبیه تمام حبابها، حباب dot-com در سال 2001 بوجود آمد. تعداد زیادی از شرکت های تجارت الکترونیک در طول این پروسه شکست خوردند. هنوز برای بسیاری از شرکت هایی مثل آمازون، eBay، Expedia و گوگل نتایج مثبت تر شده است: مدل های کسب و کار جدید باعث افزایش درآمد و سود و قیمت سهام می گردد. تجارت الکترونیک در آمریکا، اروپا و آسیا تا سال 2006 به سرعت رشد کرد.

  • فروش های آنلاین به حدود 669 بیلیون دلار در سال 2017 رشد خواهد کرد. افزایش بیش از 15% در سال 2016 ( از جمله خدمات مسافرتی و دانلودهای دیجیتال )، 185 میلیون نفر آنلاین خرید کرده اند، 2.7 میلیون کسب اطلاعات کرده اند ولی خرید نکرده اند، اینترنت بر بیش از 1.3 تریلیون دلار در حوزه خرده فروشی تاثیر می گذارد.
  • انتظار می رود تعداد افراد در تمام سنین در ایالات متحده تا 270 میلیون نفر در سال 2017 رشد کنند (نسبت به 147 میلیون نفر در سال 2004). در حال حاضر در سرتاسر جهان بیش از 3.3 میلیارد نفر به اینترنت وصل هستند. اغلب این رشدها در حوزه کسب و کار تجارت الکترونیک بوده است.
  • تقریبا 96 میلیون خانوار در سال 2017 به پهنای باند دسترسی دارند که 78% کل خانوارها را تشکیل می دهد.
  • حدود 223 میلیون آمریکایی با استفاده از تلفن هوشمند به اینترنت دسترسی خواهند داشت. تجارت الکترونیک موبایل بواسطه برنامه ها، ringtones، دانلود سرگرمی و خدمات مبتنی بر مکان، رشد سریعی داشته است.
  • تجارت الکترونیک موبایل حدود 170 میلیارد دلار در سال 2017 یعنی 25% از کل تجارت الکترونیک و حدود 50% از خرده فروشی الکترونیکی را به خود اختصاص خواهد داد. در سال های اخیر، از تلفن همراه و تبلت برای اتصال به اینترنت بیشتر استفاده می شود. در حال حاضر بیشتر از 80% از کاربران با استفاده از تلفن همراه خود به اینترنت وصل می شوند.
  • تجارت الکترونیک B2B (بنگاه-بنگاه) به بیش از 7 تریلیون دلار افزایش یافت. جدول زیر این تحولات تجارت الکترونیک را نشان می دهد.

تجارت الکترونیک جدید : Social، Mobile، Local

یکی از بزرگترین تغییرات در تجارت الکترونیک در زمینه های اجتماعی، موبایل و محلی بوده است. بازاریابی آنلاین باعث ایجاد وب سایت شرکت ها، خرید تبلیغات در یاهو، خرید کلمات تبلیغاتی در گوگل و ارسال پیام های ایمیل شد. این Workhouse بازاریابی آنلاین و نمایش آگهی بود. اما بطور فزاینده ای با تبلیغات ویدیویی که بسیار تاثیر گذارتر است، جایگزین شده است.

نمایش آگهی ها از ابتدای اینترنت بر اساس آگهی های تلویزیونی بود.

اگر این آگهی ها کار نمی کرد، تکرار آگهی راه حل آن بود. معیار اندازه گیری موفقیت آگهی، تعداد بازدیدکنندگان منحصربفرد یک وب سایت و تعداد کمپین های تولید شده، بود. هر دو این اقدامات تغییر از جهان تبلیغات تلویزیون است و بازاریابی را بر حسب تعداد مخاطبان و دیدگاه های تبلیغاتی اندازه گیری می کند.

از چشم ها به گفتگوها : تجارت مکالمه

پس از 2007، همه اینها با رشد سریع فیس بوک و سایر سایت های اجتماعی، تغییر کرد. رشد انفجاری گوشی های هوشمند با Apple iPhone سرعت گرفت و علاقه به بازاریابی محلی رو به رشد شد.

جدول  : رشد تجارت الکترونیک:

تغییر کسب و کار

  • تجارت الکترونیک همچنان در مقایسه با فروشگاههای خرده فروشی، خدمات و سرگرمی، سریعترین نوع تجارت است. تجارت اجتماعی، تلفن همراه و محلی، در تجارت الکترونیک به شکل سریعتری رشد می کنند.
  • تجارت الکترونیک در خدمات اقتصادی شبکه اجتماعی، مسافرت، سرگرمی، خرده فروشی پوشاک، جواهرات، لوازم خانگی و مبلمان خانگی گسترش می یابد.
  • دموگراف های آنلاین خریداران، بطور وسیعی با خریداران معمولی همخوانی دارند.
  • مدل های تجاری تجارت الکترونیک، برای بهبود سطوح سودآوری بیشتر، اصلاح می شوند، در حالیکه برنامه های خرده فروشی سنتی مانند Walmart, Sears, JC Penney, LL Bean و macy از تجارت الکترونیک برای حفظ موقعیت های خرده فروشی خود استفاده می کنند. Walmart بعنوان بزرگترین خرده فروشی جهان، تصمیم گرفته است تا درباره این موضوع بطور جدی اقدام کند و برای فعالیت های تجارت الکترونیک خود، یک میلیارد دلار در آمازون سرمایه گذاری کرد.
  • کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان به گسترش تجارت الکترونیک دامن زدند و اغلب از زیرساخت هایی که غول های این صنعت مثل آمازون، اپل و گوگل ایجاد کرده بودند، استفاده می کنند و بطور فزاینده ای از مزایای منابع محاسباتی مبتنی بر ابر بهره می برند.
  • تجارت الکترونیک موبایل باعث شد سرویس های مبتنی بر مکان و دانلودهای سرگرمی شامل کتاب الکترونیک، فیلم ها، موسیقی و نمایش های تلویزیونی اوج بگیرد. تجارت الکترونیک موبایل در سال 2017، بیش از 170 میلیارد دلار تولید خواهد کرد.

پایه های تکنولوژی – کسب و کار تجارت الکترونیک

  • اتصال به اینترنت بی سیم ( WiFi, Wimax و اسمارت فون 4G ) به سرعت در حال رشد است. تلفن های هوشمند قوی و تبلت امکان دسترسی به موسیقی، وب گردی و سرگرمی را مثل مکالمات تلفنی امکان پذیر نموده است. پادکست و پخش رسانه ای برای ویدیو، رادیو و تولید محتوا توسط کاربر نیز فراهم شدده است. پهنای باند اینترنت در خانواده ها و کسب و کار ها قوی تر می شود، چون قیمت های انتقال و اتصال کاهش می یابد.
  • برنامه های شبکه اجتماعی و سایت هایی مثل فیس بوک، توئیتر، لینکداین، اینستاگرام و سایر سایت ها به دنبال پلتفرم های بزرگ جدید برای تجارت الکترونیک، بازاریابی و تبلیغات هستند. فیس بوک دارای 1.65 میلیارد کاربر است که 222 میلیون نفر در ایالات متحده هستند ( فیس بوک 2016). 199 میلیون آمریکایی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند که حدود 70% از کاربران اینترنت هستند.
  • مدل های محاسباتی مبتنی بر اینترنت مانند برنامه های گوشی هوشمند، رایانه های ابری، نرم افزار بعنوان یک سرویس (Saas) و نرم افزار پایگاه داده به میزان قابل توجهی هزینه وب سایت های تجارت الکترونیک را کاهش می دهد.

مدل های کسب و کار جدید EMERGE

  • بیش از 70% از جمعیت اینترنت به یک شبکه اجتماعی آنلاین پیوستند، وبلاگ ایجاد کرده اند و موسیقی و عکس به اشتراک گذاشته اند. همین مساله باعث شده است این سایت ها مخاطبان آنلاین را بیشتر از تلویزیون مورد توجه قرار دهند و برای بازاریابان جذاب تر نماید. تخمین زده می شود در سال 2017، تعداد 28% از مردم در شبکه های اجتماعی آنلاین و فعال باشند. سایت های اجتماعی به یک دروازه اصلی اینترنت برای اخبار، موسیقی و محصولات، تبدیل شده است. صنعت تبلیغات سنتی در حال کاهش است، زیرا تبلیغات آنلاین دو برابر سریعتر از تبلیغات تلویزیون و چاپ رشد می کند. گوگل، یاهو و فیس بوک سالانه حدود 1 تریلیون تبلیغ را نمایش می دهند.
  • سایت هایی تجارت الکترونیک که خدمات بر اساس تقاضا (On-Demand) را ارائه می کنند ( مثل اوبر و Air bnb) مدل کسب و کار خلق کننده بازار را به حوزه های جدید اقتصادی، گسترش می دهند.
  • روزنامه ها و دیگر رسانه های سنتی با مدلهای آنلاین و تعاملی هماهنگ می شوند اما تبلیغات را در مقایسه با کاربران آنلاین و خوانندگان آنلاین از دست می دهند. نیویورک تایمز یک نسخه آنلاین راه اندازی کرد و بیش از 1 میلیون مشترک دارد. و سالیانه معادل 15% رشد نشان می دهد. انتشارات کتاب نیز تحت تاثیر رشد کتاب های الکترونیک (eBook) قرار گرفته است.
  • مدل های کسب و کار، سرگرمی آنلاین، تلویزیون، فیلم و موسیقی و بازی را با همکاری صاحبان اصلی حق کپی رایت در هالیوود و نیویورک پیشنهاد می کنند. این اتفاق با توزیع کنندگان آنلاین در حال حرکت به سمت تولید فیلم و تلویزیون هستند.

 

این در ادبیات محبوب، اغلب بعنوان تجارت مکالمه اشاره شده است. بازاریابی در این دوره جدید مبتنی بر مشارکت شرکت ها در چندین گفتگوی آنلاین با مشتریان خود، مشتریان بالقوه و حتی منتقدان می باشد. در مورد برند شما در وب و رسانه های اجتماعی ( این بخش مکالمه است ) و بازاریابی شرکت شما ، ساخت و بازارسازی برند شما نیاز به شناسایی و مشارکت در این گفتگوها دارد. بازاریابی اجتماعی به معنای همه چیز اجتماعی است: شامل گوش دادن، بحث، تعامل و همدردی. تاکید بازاریابی آنلاین حرکت از eyeball به مکالمات مشتری محور است. به این معنا که بازاریابی اجتماعی به سادگی یک کانال تبلیغاتی جدید نیست اما مجموعه ای از ابزارهای مبتنی بر فناوری برای ارتباط با خریداران است. رهبران پلتفرم های تجارت اجتماعی عبارتند از: فیس بوک، اینستاگرام و پینترست (pinterest).

در گذشته، شرکت ها می توانستند کاملا پیام های خود را کنترل کنند و مصرف کنندگان را برای خرید مجبور می کردند. اما این موضوع برای بازاریابی اجتماعی صدق نمی کند. تصمیمات خرید مصرف کننده بطور فزاینده ای به واسطه مکالمات، انتخاب ها، سلیقه ها و نظرات دیگران در شبکه های اجتماعی می باشد. بازاریابی اجتماعی در مورد مشارکت شرکت ها در شکل دادن به این روند اجتماعی است.

 

از دسکتاپ تا تلفن هوشمند – کسب و کار تجارت الکترونیک

بازاریابی سنتی آنلاین ( مبتنی بر مرورگرها، جستجو، تبلیغات صفحه نمایش، تبلیغات ویدیویی، ایمیل و بازی) هنوز اکثریت بازاریابی آنلاین را تشکیل می دهد ( حدود 63% و به مبلغ 77 میلیارد دلار) ولی رشد آن بسیار کمتر از بازاریابی اجتماعی-موبایل-محلی است. تجارت از PC به موبایل منتقل شده است.

دستگاه های موبایل قوی شده اند و برای دسترسی به فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که دستگاه های موبایل به سرعت در حال رشد هستند، مشتریان از آنها برای پیدا کردن تجار محلی استفاده می کنند و تجار نیز از این امکانات برای ارائه پیشنهاد خاص به مشتریان نزدیک خود استفاده می کنند.

مطالعه مطالب زیر توصیه می شود:

آیا راههای ایجاد و توسعه کسب و کار را می دانید؟

آیا کسب و کار اوبر – Uber – در آمریکا و اروپا، را می شناسید؟

قالیشویی

بلیط هواپیما

بهبود عملکرد کسب و کار با مدیریت ارتباط با مشتری CRM – کشور کره جنوبی

تجارت الکترونیک

 

منبع : سایت آگهی رایگان ، تبلیغات رایگان و توسعه کسب و کار بقیمت bgheimat