بررسی مشکلات رایج کولر آبی و راه‌کارهایی برای رفع

بررسی مشکلات رایج کولر آبی و راه‌کارهایی برای رفع

بررسی مشکلات رایج کولر آبی و راه‌کارهایی برای رفع

 

بررسی مشکلات رایج کولر آبی

بررسی مشکلات رایج کولر آبی

 

کولر گازی نوعی سیستم سرمایشی است که در گذشته تقریبا در تمام خانه‌ها حضور داشته و نقش پر‌رنگی ایفا می‌کرد. امروزه، با گسترش استفاده از کولر گازی هنوز هم برخی از کولر آبی استفاده می‌کنند. کولر آبی نیز مانند هر سیستم سرمایشی دیگری با مشکلاتی دست‌و پنجه نرم می‌کند. آشنایی با قطعات و برخی از متداول‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای سیستم‌ شما رخ بدهد، می‌تواند به شما کمک کند که در برخی موارد خودتان دست به‌کار شوید و مشکل را رفع کنید. البته همواره پیشنهاد ما به شما این است که از تعمیرکار مجرب کولر آبی در این زمینه کمک بگیرید. چرا که هرگونه دستکاری توسط افراد کارنابلد ممکن است آسیب‌های جدی‌تری به سیستم وارد کند.

 

متداول‌ترین مشکلات کولر آبی

با فرا رسیدن فصل گرما استفاده از کولر‌های آبی افزایش می‌یابد. قبل از راه‌اندازی مجدد دستگاه باید آمادگی‌های لازم را در دستگاه ایجاد کنید. تعمیر و سرویس کولر‌ آبی از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام می‌شود. آشنایی با روش‌های عیب‌یابی و نحوه‌ی نگهداری صحیح از دستگاه یکی از راهکارهایی است که به شما کمک می‌کند از بروز مشکلات جدی در سیستم جلوگیری کنید.

 

انتشار باد گرم از کولر آبی

در صورتی که باد کولر آبی تبدیل به باد گرم شده است باید چندین عامل را مورد بررسی قرار دهید. اگر کولر آبی شما به صورت مستقیم در معرض نور و گرمای خورشید باشد. در روز‌هایی که دمای هوا افزایش می‌یابد آب درون کولر به سرعت تبخیر می‌شود. این امر سبب گرم شدن باد تولید شده در کولر می‌گردد. شل شدن یا آسیب دیدگی تسمه، معیوب بودن دینام، عدم وجود آب در کفی کولر، خیس نبودن یا کثیف بودن پوشال ها، خراب شدن پمپ آب، پاره شدن پارچه برزنتی در مسیر انتقال باد کولر از دیگر دلایل بروز این مشکل در سیستم هستند.

راهکار برای رفع: استفاده از سایبان برای کولر و قرار دادن دستگاه در محلی به دور از نور مستقیم خورشید می‌تواند در جلوگیری از این مشکل موثر باشد. به طور کلی رفع عیب هر کدام از عوامل ذکر شده باید بعد از بررسی دقیق صورت بگیرد. تمیز کردن پوشال‌ها، تنظیم تسمه و تنظیم آب کفی کولر به شرطی که به علت سوراخ بودن بدنه نباشد، مواردی است که خودتان می توانید آن‌ها را انجام دهید. بهتر است برای بررسی، تعمیر یا تعویض قطعاتی مانند پمپ آب، از تعمیرکار ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

 

لرزیدن کولر آبی

تراز نبودن کولر، ناهموار بودن سطح زیر دستگاه، مشکلات مربوط به تسمه، پایه‌ها و بدنه‌ی کولر، معیوب بودن دینام، آسیب دیدن یاتاقان، خراب شدن پولی، آسیب دیدگی پروانه‌ها از جمله دلایلی هستند که می‌توانند سبب لرزش شدید کولر آبی در حین کار کردن شوند.

راهکار برای رفع: تراز کردن دستگاه و هموار کردن سطح زیر کولر کاری بسیار ساده است و خودتان از پس انجام آن برخواهید آمد. از آنجا که علت این مشکل مربوط به قطعات داخلی کولر می‌باشد، بهتر است برای تعمیر و یا تعویض آن‌ها با یک تکنسین مشورت کنید تا از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری شود.

 

»»» تعمیر کولر آبی در تهران

 

شرجی شدن بیش از حد محیط

در روزهایی که دمای هوا افزایش می‌یابد ممکن است گاهی شاهد افزایش بیش از حد رطوبت و یا به اصطلاح دم کردن محیط باشید. این اتفاق در شرایطی مانند نداشتن تهویه مناسب در محیط، فرسودگی یا کثیف بودن پوشال‌ها، در معرض گرمای مستقیم بودن دستگاه رخ می‌دهد.

راهکار برای رفع: باز کردن یکی از پنجره‌ها برای ایجاد تهویه، استفاده از سایبان برای کولر، تعویض یا تمیز کردن پوشال‌ها از جمله مواردی است که برای رفع این نقص می‌توانید انجام دهید.

 

عدم تولید باد در کولر

گاهی ممکن است کولر آبی روشن باشد اما باد تولید نکند. در این شرایط باید برزنت و تسمه‌ی کولر را بررسی کنید. ممکن است تسمه، پاره یا از حالت تنظیم خارج شده باشد.

راهکار برای رفع آن: در صورتی که تسمه پاره شده است باید آن را تعویض کنید. اگر تسمه شل شده، آن را تنظیم کنید. پارگی یا آسیب دیدن برزنت کولر نیز باعث عدم ورود باد به محیط می‌شود. برای برطرف کردن پارگی پارچه برزنتی می‌توانید با استفاده از پیچ و مهره و یا با کمک تسمه لاستیکی اتصال بین پارچه با کانال کولر و بدنه کولر آبی را برقرار کنید.

 

کار نکردن موتور

گاهی ممکن است بعد از روشن کردن کولر، موتور دستگاه کار نکند. در این شرایط باید ابتدا مشکلات مربوط به خازن و سیم‌پیچ مدار را بررسی کنید.

راهکار برای رفع آن: اگر مشکل قابل مشاهده‌ای در این قطعات نبود، برای عیب‌یابی از تعمیرکاران ماهر در این زمینه کمک بگیرید. چرا که تجربه‌ی این افراد باعث می‌شود علت این مشکل زودتر رفع شود.

 

»»» اجرت سرویس کولر آبی

 

انتشار بوی بد و نامطبوع در محیط

از کولر آبی ممکن است دو نوع بو استشمام شود. نوع اول بویی شبیه به بوی ماهی است که از دریچه‌ی کولر وارد محیط می‌شود. علت انتشار این بو می‌تواند مربوط به رشد باکتری‌ها در آب یا پوشال‌ها، راکد ماندن آب در کفی دستگاه باشد. نوع دوم بوی سوختگی است. در این شرایط ممکن است موتور سوخته و یا فاز‌های متصل به موتور به صورت اشتباه بسته شده باشد.

راهکارهای برای رفع آن: برای رفع بوی نوع اول باید سریعا فضای داخلی کولر را بشویید و پوشال‌ها را تعویض کنید. چرا که ممکن است برخی از این باکتری‌ها موجب مشکلات تنفسی شود. برای عیب‌یابی و رفع بوی نوع دوم حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید چرا که عیب‌یابی و رفع آن کاری نیست که خودتان بتوانید انجامش دهید.

 

پریدن فیوز به محض روشن شدن کولر

گاهی ممکن است به محض این‌که کولر را روشن می کنید، فیوز قطع شود. این مشکل دلایل متعددی دارد. یکی از علت‌های آن می‌تواند مربوط به موتور دو سرعته باشد. برای تست عملکرد موتور دو سرعته، بعد از جدا کردن درپوش از بدنه تسمه را آزاد کنید. سپس با کمک سیم به دستگاه برق متصل کنید تا بتوانید عملکرد موتور را بررسی کنید. در مرحله ی بعدی با کمک دو سیم مستقل، به موتور ولتاژ داده و عملکرد موتور را در حالت بدون بار مورد ارزیابی قرار دهید. اگر موتور دو سرعته در حالت بدون بار و یا باردار فیوز را تحریک کرد و موجب قطع شدن آن شد، باید موتور را از دستگاه جدا کنید. برای این‌کار از یک تعمیرکار مجرب کمک بخواهید.

تحریریه‌ ی ما در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی ( رپورتاژ آگهی ) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

bgheimat.com