معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

 

انبارداری در آشپزخانه‌های صنعتی یکی از پردغدغه‌ترین و مشکل‌ترین کارها است. انباردار موظف است کالاها و اجناس را از نظر تاریخ انقضا، فرورفتگی کالا یا برجستگی و پارگی و همچنین کثیف بودن بررسی کند و قبل از ورود کالا، محل را کاملاً تخلیه و مرتب کند.
در این مقاله به اهمیت نقش انبار در آشپزخانه‌های صنعتی و هتل‌ها خواهیم پرداخت و بایدها و نبایدها انباردار را به صورت خلاصه توصیف خواهیم کرد.

شرح وظایف انباردار


انبار رستوران از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. سردخانه جای نگهداری خوراکی‌های فاسد شدنی است و قفسه‌بندی‌‌های استیل انبار جایی است که خوراکی‌های خشک نگهداری می‌شوند. انباردار موظف است ضمن مواظبت ورود و خروج صحیح مواد غذایی شرایط نگهداری این مواد را هم در دمای و محیط مناسب فراهم کند. همچنین چیدمان کالا باید به گونه‌ای انجام گیرد که مانع ریزش کالاها به پایین و صدمه به دیگران شود.
پیش از این همه ورود و خروج‌ها در فرم انبارداری و دفتر و سیستم انبارداری ثبت می‌شد. اما این روزها همه چیز شکل دیجیتال پیدا کرده است و همه این اطلاعات در سیستم ثبت می‌شود.
محل انبار باید کاملاً ایزوله باشد و جای هیچ نفوذی برای ورود جانوران موذی مانند موش و مانند باقی نماند. گفتنی است انباردار موظف است هر چند وقت یکبار شرایط عمومی انبار را بازرسی کند و مواد غذایی موجود در انبار را چک و بازرسی کند. هر گونه تغییر در انبار باید سریعاً گزارش داده شود.
بدیهی است هیچ گونه زباله‌ای نباید در انبار نگهداری شود و زباله‌ها باید به بیرون از انبار منتقل شوند.

تجهیزات ضروری در انبار آشپزخانه صنعتی

 

معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

 

⦁ ترازو و باسکول
ترازوها ابزاری ارزشمند برای آشپزخانه‌های صنعتی هستند. تفاوت ترازو و باسکول تنها در این است که ترازو اوزان دقیق را محاسبه می‌کند و باسکول برای اوزان بالاتر از 60 کیلوگرم و حتی تا 30 تن توسعه پیدا کرده است. البته باسکول‌هایی که در انبارهای آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شوند از همان نوع ساده هستند که اوزان پایین‌تر را نشان می‌دهند.
⦁ ترولی حمل
برای حمل و جابجایی بارهای سنگین، شما به ترولی حمل بار نیاز خواهید داشت. در ترولی حمل باید به دو مساله توجه کنید: ظرفیت حجمی و وزنی ترولی و دوم چرخ‌های آن. ترولی باید تحمل وزن وارده بر طبقات را داشته باشد. همچنین چرخ‌های بی‌صدا و روان و دوام بالای آنها از جمله مزیت‌های ترولی است که اهمیت زیادی دارد.
⦁ چیلیک
چیلیک یا بانکه ابزاری از جنس استیل برای نگهداری مواد مختلف است. در آن می‌توان سیخ کباب‎‌، حبوباب و حتی زباله را نگهداری کرد. چیلیک‌ها معمولاً به دو صورت چرخدار و بدون چرخ طراحی می‌شوند. اما چیلیک سطل زباله حتماً باید داری درب باشد. اگر در آن حبوبات نیز نگهداری می‌کنید داشتن درب از ورود انواع حشرات و موجودات دیگر جلوگیری خواهد کرد.
⦁ قفسه بندی استیل
قفسه بندی انبار از جنس استیل ضد زنگ بوده و در ابعاد 200×40×90 سانتی‌متر در جای خود پیچ می‌شوند. در انبارها معمولاً از ستون‌های پروفیلی استفاده می‌شود اما در فضای آشپزخانه به خاطر خاصیت ضد زنگ استیل در ستون‌ها نیز از استیل استفاده می‌شود. برای انواع قفسه می‌توان از مدل‌های پاتروکی (شبکه‌ای)، نرده‌ای، مسطح و شبکه‌ای استفاده کرد. البته در انبارها بیشتر از نوع مسطح استفاده می‌شود. در تخلیه و قفسه بندی باید از وسایل استاندارد استفاده شود و قفسه‌ها نباید آسیبی ببینند.
در هنگام تخلیه نیز به بسته بندی‌های کارتونی و کیسه‌های و وسایل شکستنی توجه کنید و هر کدام از آنها را در جایگاه مخصوص به خود قرار دهید.
⦁ سکوی نگهدارنده برنج
هیچ کدام از کیسه‌های برنج و جبوبات در انبار نباید روی زمین قرار بگیرد. سکوهای نگهدارنده برنج جایگاه مناسبی است که برای این کار در نظر گرفته شده است و از نفوذ آب و رطوبت زمین به برنج‌ها جلوگیری می‌کند. ابعاد این سکوها برابر 100×30×10 سانتی‌متر است. وجود این سکوها موجب نظم بخشیدن به محیط، سرعت بیشتر در روند آماده سازی و پخت غذا و دسترسی آسان به حبوبات و مواد غذایی خواهد شد.

مشخصات ساختمان انبار

 

معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

معرفی شغل انبارداری در آشپزخانه های صنعتی

انباردار هتل باید حداقل یک دوره آموزش انبارداری را گذرانده باشد. او باید بداند برای هر جنسی قبض و کارت مخصوص به آن را صادر کند و هر جنسی که از انبار کسر می‌شود از موجودی کسر خواهد شد و برای جنس خارج شده حواله صادر می‌شود.
انباردار باید به مسائل بهداشت فردی، پانسمان، ضدعفونی و غیره آشنایی کامل داشته باشد. او باید به مسائل ایمنی و کار با کپسول آتش‌نشانی و همچنین تلفن‌های ضروری نیز شناخت داشته باشد.
به جز این مشخصات فردی شخص انباردار، ساختمان انبار نیز باید دارای مشخصات ویژه‌ای باشد. ابتدایی‌ترین معیار نظافت عمومی ساختمان انبار است که همیشه باید مرتب و ایزوله باشد. انبار باید در مکانی قرار بگیرد که امکان ورود و خروج ماشین در آن امکان پذیر باشد. دلیل آن نیز امکان ورود بارهای بزرگ به انبار است.
انبار آشپزخانه های صنعتی نباید در محل عبور و مرور عمومی قرار بگیرد. همچنین در این ساختمان فضای کافی برای اجناس مختلف باید وجود داشته باشد. همچنین از قراردادن اجناس غیرمرتبط به داخل انباری باید جداً حذر کرد.
ورودی انبار هم باید دارای رمپ باشد و هم دارای پله. مسائل حفاظتی و ایمنی نیز کاملاً در مورد آن باید رعایت شده باشد. محیط انبار ترجیحاً باید کاشی کاری شده باشد و سیم کاری در آن به صورت توکار باید انجام شود. کنتور ساختمان انبار باید جایی در بیرون از انبار و یا در جایی خلوت و بی خطر نصب شود.
داخل انبار ایزوله و مانع نفوذ هر گونه جانوران موذی است. سقف پوشیده، کف پوش مناسب و دیوارهای کاشی کاری شده و سیستم روشنایی که ترجیحاً از لامپ‌های LED نور می‌گیرند از جمله مشخصات ساختمان انبار هستند.
پنجره‌ها در انبار باید به گونه ای تعبیه شوند که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود.

تجهیز انبار با وسایل با کیفیت

یکی از وظایف شرکت‌های تجهیز و تأمین آشپزخانه صنعتی طراحی آشپزخانه‌ ها با تجهیزات با کیفیت است. بخش انبار یکی از بخش‌های پنجگانه‌ای است در طراحی آشپزخانه صنعتی لحاظ خواهد شد. شرکت آپادانا تجهیز با دو دهه تجربه در زمینه تأمین و تجهیز آشپزخانه‌های صنعتی با تجربه‌ترین شرکت ایرانی است که با کیفیت‌ترین محصولات بازار را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. ضمانت‌نامه آپادانا تجهیز و 10 سال خدمات پس از فروش نشانگر کیفیت محصولات فروخته شده به شما است. برای ارتباط با ما کافی است گوشی تلفن را برداشته و با شماره 02172307 تماس بگیرید. منتظر صدای گرم شما هستیم.

 

تحریریه‌ ی ما در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی ( رپورتاژ آگهی ) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

bgheimat.com